24 oktober 2017

LEZ in Brussel op 1 januari: Niet alleen stap naar properdere wagens, maar hopelijk ook naar minder wagens

 

Vanaf januari 2018 wordt het Brussels Gewest een permanente lage-emissie-zone. De luchtkwaliteit is een van de grote uitdagingen van het Brussels Gewest. In België zouden 12.000 vroegtijdige overlijdens te wijten zijn aan de luchtverontreiniging.

Paul Delva (CD&V): “We zijn verheugd dat de LEZ vanaf januari 2018 wordt ingevoerd. Het is belangrijk dat er enkele begeleidende maatregelen genomen worden, zoals het promoten van alternatieven voor de wagen, autodelen, het verbeteren van de fietsinfrastructuur en het inzetten op elektrische mobiliteit. De bedoeling is niet dat de vervuilende wagens gewoon vervangen worden. Ik zou het als een gemiste kans beschouwen als we over enkele jaren met z’n allen nog steeds in de file staan, ook al is die file dan ‘gezonder.’”

Brussel wordt zo de tweede stad in België die een LEZ invoert en er zullen nog steden volgen. CD&V vroeg zich dan ook af of er wel communicatie was tussen de verschillende steden. Delva: “Om verwarring te voorkomen moet er overleg komen tussen de verschillende steden en al de betrokken actoren. De maatregelen moeten geharmoniseerd worden.”

 

In de bespreking van de LEZ tijdens de commissie leefmilieu, kwam ook het probleem van de buitenlandse voertuigen aan bod. Delva: “De communicatiecampagne van de LEZ is van start gegaan op 2 oktober. De vraag blijft alleen hoe de buitenlandse bestuurders geïnformeerd worden.” 

LEZ in Brussel op 1 januari: Niet alleen stap naar properdere wagens, maar hopelijk ook naar minder wagens 

 

Wie is Paul?

Paul Delva

Fractieleider CD&V Brussels Parlement
Raadslid Vlaamse Gemeenschapscommissie

Lombardstraat 57
1000 Brussel 

pdelva@bruparl.irisnet.be
+32 2 549 64 50

Twitter

Volg je me ook via sociale media?