29 januari 2016

Brussels Parlement in debat over de Brusselse tunnels

 

Dit persbericht is eveneens te lezen op De Redactie, Het Laatste Nieuws en De Morgen.

 

Begin volgende week krijgt de Brusselse regering de studie over de haalbaarheid van de tijdelijke heropening van de Stefaniatunnel in afwachting van de grondige renovatie. Dat kondigde minister van Mobiliteit Pascal Smet vandaag aan tijdens het plenaire debat in het Brussels parlement over het dossier van de tunnels. Nog vandaag wordt het speciale circulatieplan voor de omgeving in werking gesteld.

De Stefaniatunnel werd vorige week vrijdag gesloten omdat er stabiliteitsproblemen waren en de veiligheid van de gebruikers niet gegarandeerd zou kunnen worden. De tunnel zou minstens een jaar gesloten blijven, werd toen gezegd. Maar intussen lieten Smet en minister-president Rudi Vervoort weten dat onderzocht zou worden of de tunnel toch niet tijdelijk kan heropend worden door een noodconstructie in de tunnel aan te brengen om de veiligheid te kunnen garanderen. Die studie zal begin volgende week klaar zijn, zei de minister in het parlement.

Hij kondigde ook aan dat het gewest, de betrokken gemeenten en politiezones en de MIVB een akkoord bereikt hebben over een noodplan voor de mobiliteit voor de buurt rond de Louizapoort, waar nu verkeerschaos heerst als gevolg van de sluiting van de Stefaniatunnel. "Dat plan zal in de komende uren worden uitgerold", aldus Pascal Smet.

De totale kost voor de renovatie van alle tunnels wordt op 523 miljoen euro geschat, verklaarde minister Smet nog. Dat bedrag moet over een aantal jaren gespreid worden, maar de regering heeft nog geen beslissing genomen hoe dat gefinancierd wordt: op de eigen begroting, een PPS-constructie (publiek-private samenwerking) waarbij jaarlijks een bedrag betaald wordt aan de privépartners of een gedeconsolideerde PPS, waarbij de privépartner een risico moet lopen.

Autogebruik ontmoedigen

Pascal Smet verklaarde dat de regering de principiële beslissing genomen heeft om voor de renovatie van de Leopold II-tunnel voor deze laatste optie te opteren. De kosten van de renovatie worden op 150 miljoen euro geraamd, plus 30 miljoen indien ook het dak van de tunnel vernieuwd moet worden.

De minister kreeg een hele reeks vragen over het dossier van de tunnels, dat de afgelopen week niet uit de media was weg te branden, en antwoordde daar erg uitgebreid op.

Heel wat parlementsleden, zoals Paul Delva (CD&V), Bruno De Lille (Groen) en Jef Van Damme (sp.a) wezen op de noodzaak om het autogebruik te ontmoedigen. Zo zouden bedrijfswagens moeten vervangen worden door een mobiliteitsbudget, maar dat is een federale bevoegdheid.

Voor Cieltje Van Achter (N-VA) is het betonrot in de tunnels symptomatisch voor het Brusselse beleid. Voor haar is er dringend een crisismanager voor het dossier van de tunnels nodig. Ze riep de regering ook op een audit te laten uitvoeren bij Brussel Mobiliteit.

Mobiliteitsdebat

Jef Van Damme vindt dat de gigantische bedragen die nodig zijn de renovatie van sommige tunnels niet mogen leiden tot minder investeringen in andere beleidsdomeinen die essentieel zijn voor de levenskwaliteit voor de Brusselaar. Hij vond ook dat er van de tunnelcrisis gebruik gemaakt moet worden om het mobiliteitsbeleid van het gewest fundamenteel om te keren. Ook voor Paul Delva moet de visie op het tunnelbeleid geïntegreerd worden in een breed mobiliteitsdebat.

Bruno De Lille waarschuwde dat het geld voor de renovatie van de tunnels niet meer kan besteed worden aan het uitbouwen van alternatieven zoals het openbaar vervoer of het fiets- of voetgangersbeleid.

Hervé Doyens, nochtans van meerderheidspartij cdH, wees erop dat de MIVB jaarlijks 40 miljoen uittrekt voor het onderhoud van de 35 kilometer aan tunnels die zij beheert. Dat is 1,1 miljoen euro per kilometer of heel wat meer dan de halve euro per kilometer die Brussel Mobiliteit uittrekt. Voor het onderhoud van de 10,5 kilometer aan tunnels wordt 5,5 miljoen per jaar besteed.

(bron: Belga)

 

Wie is Paul?

Paul Delva

Fractieleider CD&V Brussels Parlement
Raadslid Vlaamse Gemeenschapscommissie

Lombardstraat 57
1000 Brussel 

pdelva@bruparl.irisnet.be
+32 2 549 64 50

Twitter

Volg je me ook via sociale media?